A Liverpool - Manchester vasútvonal

Naponta többször jár a vonat Manchester és Liverpool között. Sokan ingáznak, mivel itt Manchesterben több álláslehetőség van, s az egy órás utazás nem jelent akkora problémát az embereknek.

A vonalat 1830. szeptember 15-én adták át, és ez volt az első pálya a világon, ahol menetrend szerinti vasúti közlekedés folyt. Alternatívát nyújtott a sokszor drága hajózással szemben, amikor az árut Liverpoolból Manchesterbe kellett eljuttatni. A vasútvonal 35 mérföld (56 km) hosszú. Jóllehet, már korábban is fektettek le síneket, melyeken állati erővel vontatták az árut, a Liverpool - Manchester szakaszon megépített vasúti pálya olyan vívmányokat és technikai újításokat igénylet, hogy emiatt modern értelmeben a világ első vasútvonalaként emlegetik.

Lime street2.jpgGeorge Stephenson neve persze eszünkbe jut, ha a gőzmozdonyra (Rocket) gondolunk.  Azonban a fenti projektben jócskán nagyobb szerepe volt. Az útvonal kialakítása és a megvalósítás során a vidék adottságait is számításba kellett vegyék. Így pl. a vasúti pályát egy mocsaras területen kellett átvezetni (kb. 7-8 kilométeres szakasz Chat Moss térségében), melyre Stephenson egy máig tartó kreatív megoldást talált ki (töltést épített köböl, vesszőfonalakból és földböl, hogy azon mehessen át a vonat). Továbbá az alagútfúrás Edge Hill és Liverpool között, a megfelelő nyomtávolság kialakítása, a gőzgép forgalomba állítása körüli dilemmák, a kétvágányú pálya mind rendkívüli mérnöki tehetséget igényelt.

Miután a szakaszon majd' kétszáz éve békében közlekednek az utasok a Beatles otthona és Manchester között, bizonyítottan jó munkát végeztek Stephensonék. A megnyitáskor a pálya egyik végállomása a Lime Street volt Liverpool belvárosában, a másik pedig itt Manchesterben - trükkösen - a Liverpool Road-on, ahol ma az ipari múzeum található (Museum of Science and Indursty).